Selamat Datang

Mysupervitamins.com menyediakan informasi kesihatan dan peluang mendapatkan vitamin Shaklee dengan lebih mudah

SET PENYUSUAN PALING HOT DARI MYSUPERVITAMINS

BERTINDAK SEGERA! PROMOSI BERAKHIR HUJUNG BULAN MEI !

Penyusuan Susu Ibu

Shaklee membantu ibu merealisikan misi penyusuan dengan kesihatan yang terpelihara

Anti aging

Penemuan terkini Vivix untuk rahsia awet muda

MAGIK DAN KEISTIMEWAAN VIVIX

Vivix > Tonik ajaib untuk pelbagai penyakit kronik

Kurangkan berat badan secara sihat

Membakar lemak dan memelihara otot

Monday, November 17, 2014

Suami curang dengan janda kerana isteri gemuk dan tidak berhias

Hari ni terpanggil saya nak cerita tentang surat yang dihantar oleh seorang isteri. Beliau sangat sedih dan marah selepas suaminya kantoi berlaku CURANG dengan seorang JANDA. Terlanjur banyak kali sejak beberapa tahun lamanya. Kisah ini memang patut dijadikan pedoman buat semua suami isteri. Saya sangat tidak bersetuju dan marah dengan tindakan suami yang curang disebabkan penampilan seorang isteri. Pentingkah isteri untuk cantik dan tidak gemuk supaya suami tidak curang?



Saya sendiri ingin menasihati diri saya dan isteri-isteri di luar sana untuk cuba berhias diri untuk suami selain menjaga makan pakai suami dan anak-anak. Kita mencari pahala di dunia ini dan mencari redha Ilahi. Hakikatnya, semua orang sukakan kecantikan dan kekemasan tak kira suami atau isteri. Jika kita boleh berhias sebelum ke luar rumah, jom kita berhias di dalam rumah pula. 

Kisah ini wajar dijadikan pedoman buat para isteri yang merasa cukup bahagia dengan layanan romantis suami. Usah terlalu merasa bahagia, jika anda sendiri belum mempercukupkan diri untuk si dia. Selama ini, dia tidak menyangka sungai rumah tangganya yang beralun lembut, aman damai, tenang di permukaan telah bergolak hebat di dasarnya, tanpa sedar...

Suami seorang yang penyayang dan romantis. Anak anak ketawa ceria... malah sebagai suri rumah tangga dia seorang isteri yang menjaga batas pergaulan termasuk aurat dan akhlak.

Suami selalu membuat kejutan. memberi hadiah dan kata senyuman, namun dia yang selalu berasa hebat dapat menjaga keperluan suami dan anak anak tidak sedar bahawa ada wanita lain yang telah membahagiakan suaminya sekali gus menjadikan lelaki itu amat romantik di rumah untuk menutup kesalahan...

Saya terjumpa kad hari lahir berbaur cinta. Berkali-kali saya mengugut suami untuk berterus terang dan akhirnya tembelang pun pecah.

“Ya, abang sayangkan dia! Dia janda dan abang dah terlanjur banyak kali!”

Ya ALLAH... saya terduduk dengan pengakuan itu... kenapa janda? kenapa bukan anak dara? kenapa mudahnya lupakan pengorbanan saya... apa salah saya? air mata mengalir deras. Saya rasa ingin rebah, suami cuba menongkah tapi saya pantas menepis.

Tiada kekuatan untuk saya teruskan langkah tapi saya gagahi jua sehingga ke bilik air untuk mengambil wuduk. Mak kata, kalau marah baca al-Quran. Kalau sedih solat sunat dan mengadu padaNYA.

Ya... Saya ingin mengadu... air mata saya mengalir laju walaupun sedang solat dan mengaji. Usai solat dan berdoa suami merebahkan kepalanya di ribaan saya. Dia merangkul pinggang saya dan mencium telapak tangan saya berkali-kali. Dia minta saya ampunkannya kerana menengking saya sebentar tadi. Dia akui terlalu marah kerana saya mendesak dan menjerit kepadanya.

Ya ALLAH, sesungguhnya lebih pada jerit ingin saya lakukan... S-aya ingin menetak suami dengan parang! Tapi saya tiada kekuatan. Hati saya hancur luluh. Saya kuatkan hati untuk bertanya...

“Berapa kali?”

“Banyak...”

“Sejak bila?”

“Sejak Mah mengandung Adan...”

Ya ALLAH... enam tahun lalu... kini Adan dah ada dua adik...

“Tak kahwin?”

“Tidak... abang sayangkan Mah...”

“Sayang?”

“Ya...”

“Ini tanda sayang?”

Soalan saya terbiar tanpa jawapan...

Saya tidak memandang wajah suami di ribaan, tidak juga mengelus rambutnya seperti kebiasaan dia bermanja dengan saya. Mata ini tidak berkedip. Saya melempar pandangan kosong ke dinding. Hati saya bungkam. Air mata tak mahu berhenti...

Minta terus terang

Saya minta suami terus terang kekurangan saya. Jika masih sayangkan perkahwinan kami dan mahu saya terus di sisinya, saya mahu tahu, apa kelebihan perempuan itu dan apa kekurangan saya. Suami menggelengkan kepala sesungguh hati. Mengongoi macam budak kecil. Dia seakan tahu yang saya mahu keluar dari rumahnya.

“Sepuluh tahun abang... sepuluh tahun Mah tertipu dengan permainan abang. Mah sangka rumah tangga kita aman dan bahagia. Rupanya Mah yang berangan-angan di rumah sendiri... abang tak bahagia dengan Mah... Abang cari lain-

“Tak! abang bahagia. Mah jaga abang dan anak-anak dengan baik... tak ada kurang satu pun... Abang tulis. Abang tulis apa yang abang tak suka tentang Mah. Abang tak sanggup nak kata tapi Mah janji jangan tinggalkan abang...”

Saya mengangguk. Saya tolak kepala suami dari ribaan dan melangkah longlai ke bilik anak-anak dengan telekung masih di kepala. Malam itu saya menangis di sisi anak-anak yang enak tidur. Entah bila saya terlelap langsung tak pasti.

Subuh lagi saya sudah bangun sediakan sarapan suami dan anak-anak. Saya kejut suami dan dia bangun seperti tiada apa-apa berlaku. Di hadapan anak-anak kami cuba berlagak biasa. Menjadi rutin, sebelum dia keluar menghantar anak ke sekolah saya bersalaman dan dia mengucup dahi saya; tapi pagi itu, saat ia hendak berlaku, saya palingkan muka. Saya tak mahu bibir yang pernah mencium wanita lain hinggap di dahi saya yang setia. Air mata melurut lagi.

Surat jadi penyebab

Saya tutup pintu dan saya menapak ke ruang tamu. Ada helaian kertas yang bertindih gelas kaca. Saya tahu itu pengakuan suami. Saya tarikh nafas dalam-dalam mencari kekuatan untuk membacanya. Dan isi surat suami, betul-betul buat saya rasa tertampar. Saya harap anda semua memahaminya. Jangan sesekali menyalahkan suami saya atau mana-mana lelaki yang pernah mencurangi anda juga. Ia fitrah seorang lelaki. Dan ia juga menjadi sebab untuk saya menerima dan memaafkannya.

Mah isteri abang yang solehah, isteri yang cantik... yang baik... dan ibu yang sempurna kepada Adan, Lili dan Nafisa...

Impian abang yang terakhir agar Mah menjadi sahabat sepanjang hayat... abang merayu sesungguh hati untuk Mah maafkan abang dan menerima abang semula. Sebelum abang tulis surat ini, abang dah hubungi Zulaikha untuk putuskan hubungan. Abang nekad, apa pun berlaku selepas ini, abang terima sebagai hukuman. Abang reda.. abang berdosa. Abang suami yang terkhilaf...

Mah...

Abang jenguk Mah di bilik anak. Mah tidur dengan air mata yang mengalir. Muka Mah polos tanpa solekan. Mata Mah bengkak dan ada lingkaran hitam. Abang menangis. Mah tak sedar betapa abang cintakan Mah. Tapi Mah lupa, kecantikan Mah yang pudar telah buat cinta abang berpaling.

Sumpah Mah! Sumpah abang rasa bertuah ada isteri sebaik Mah. Mah jaga makan pakai abang, makan minum anak-anak dan rumah tangga. Tapi Mah tak jaga diri Mah untuk abang. Mah tak jaga keperluan batin abang.

Penampilan Diri Menjadi Punca


Kita kenal sejak sekolah. Sejak Mah jadi pujaan ramai lelaki dan kawan-kawan abang. Mah ramping, tinggi, bermata galak dan menggoda. Tapi sejak Mah lahirkan Adan, Mah biarkan kecantikan Mah hilang. Mah biarkan kuku Mah kecut.. rambut Mah busuk di sebalik tudung... kaki Mah bengkak dengan lemak... badan Mah berbau bila abang balik kerja. Abang terpaksa hipokrit setiap kali Mah sambut abang balik kerja di muka pintu dengan wajah kusam dan tak bermaya. Abang lemah tengok Mah lemah... Abang bagi Mah duit untuk Mah bersisir, tapi Mah habiskan dengan perhiasan rumah dan emas. Kenapa Mah tak gunakan untuk merapikan diri?

Mah abang tak pandang pakaian atau tudung cantik yang menutupi Mah, Abang juga tak pandang barang kemas yang berselirat di tangan atau leher Mah, tapi abang pandang tubuh dan wajah Mah. Kalau Mah sendiri tak menghargai diri bagaimana pula abang? Mana pergi diri Mah yang penuh keyakinan masa Mah bekerja dulu? Mana pergi wanita pujaan abang yang penuh dengan keanggunan masa kita sama-sama belajar dan bekerja dulu? Abang sungguh malu nak bercakap tentang hal ini, tapi jika ini peluang terakhir untuk abang memperbaiki rumah tangga kita, abang luahkan... dan Mah terimalah dengan lapang hati.

Mah... Zulaikha cantik. Dia janda anak ramai tapi bahasa tubuhnya tidak menggambarkan dia seorang janda. Dia menjaga setiap inci yang ada pada tubuhnya sehingga ke bahagian yang paling sulit. Abang minta ampun. Abang menyesal... Zulaikha hanya mahu berkawan dengan abang untuk mengisi kekosongan hidupnya. Dia tidak pernah meminta hubungan yang lebih tetapi kerana selalu bersamanya, abang terpesona. Abang rindukan isteri abang yang dulu. Jika Mah ingin berlalu dari hidup abang... abang tidak mampu menghalang.
Abang berdosa dengan Mah. Mah berubahlah. Cari semula kekuatan Mah sebagai seorang perempuan. Ampunkan abang... abang tak pergi kerja hari ini. Abang nak ke rumah ibu bapa Mah untuk akui semua kesilapan abang dan abang akan terima segala hukuman. Sekali lagi, dari lubuk hati yang paling dalam... abang merayu Mah pulangkan semula isteri abang yang cantik, yang menghargai dirinya luar dan dalam... abang merayu...



Sumber


Pengajaran untuk kita ambil iktibar!

Sebelum terlambat, mari kita ambil pengajaran dari kisah isteri yang suaminya curang sebelum ia menjadi kisah kita. Ya, Allah minta dijauhkan dari kami.



> Cintakan suami kerana Allah
> Berkorban untuk suami kerana Allah
> Berhias untuk suami kerana Allah
> Menjaga kesihatan, kecantikan tubuh badan dan rupa paras kerana amanah Allah dan itu yang suami suka
> Redha suami adalah redha Allah

Apa yang perlu kita buat supaya tidak senasib dengan isteri ini 

Mempunyai suami yang baik, romantis, rajin menolong bukan tiket untuk kita mengabaikan penampilan diri. Memang kebanyakkan suami suka pendam sahaja pendapat mereka tentang penampilan isteri kerana mahu menjaga hati dan perasaan isteri. Mari kita usaha untuk
jadi lebih bertenaga jika suami balik asyik penat,
jadi lebih berseri jika kulit semakin kusam
jadi lebih slim dan bergetah jika badan semakin berisi
dan yang penting bajai rumah tangga dengan amalan rohani dan berpaksilah pada ajaran Islam sebenar


Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056

Monday, November 10, 2014

Rahsia diet menjadi hingga berjaya turun 11 kg dan kurangkan 6 inci di pinggang!

En. Rosli adalah suami pada pelanggan set mengandung saya. Beliau perlukan pertolongan dalam berdiet rupanya! Hasilnya dari supplemen dan eksklusif konsultasi juga dedikasi En. Rosli, berjaya dia mengurangkan dari 36 inci ke 30 inci dan dari 81kg ke 70kg. Apa rahsia dan petua En. Rosli amalkan hingga perubahan sebanyak 6 inci dan 11 kg ni?



Rajin Update Perubahan Diri

Sejujurnya, En. Rosli ni sering hantar update tentang perubahan yang dia alami. Gila tak syok, berat turun banyak macam tu. Confident level mesti semakin tinggi. Senyum mesti sampai ke telinga. Yang penting, keseluruhan hidup mesti rasa lebih mudah dan tenang. Ya la, senang nak bangun solat, nak mengejar anak dan turun risiko untuk penyakit berkaitan obesiti. Penting untuk sering keep in touch dengan pengedar Shaklee kita demi nak berjaya dalam misi turunkan berat badan ni ya.

Takutkan risiko penyakit merbahaya

Berat asal En Rosli sebelum mengamalkan Shaklee adalah 81kg. Beliau memang sangat bersungguh-sungguh nak turunkan berat demi kelastarian hidup. Antara 10 tip Kevin Zahri ni, ada yang beliau amalkan. Bagi yang tak tahu, obes bukan isu comel dan asalkan bahagia cukup. Yang kita takutkan banyak penyakit yang merbahaya akibat dari obesiti antaranya kencing manis, darah tinggi dan serangan jantung!



Kesan Hebat Selepas Mencuba

Ini hasil yang En. Rosli dapat! Beratnya turun sebanyak 11 kilogram. Apa yang beliau lakukan? Pertama kali, beliau memang mengurangkan pengambilan karbohidrat. Beliau tak ambil nasi dan beliau juga bersukan iaitu berenang. Walaupun tak ambil nasi, beliau ganti dengan makanan lain yang turut memberi tenaga dan membakar kalori. Sebab itu beliau masih bertenaga untuk melakukan aktiviti riadah. Untuk mempercepatkan penurunkan berat badan, beliau mengambil supplemen Lecitin dan Herb Lax dari rangkaian Shape Up Program.

Macam mana boleh jadi sampai macam tu?

Shape Up Program mengandungi Lecitin yang berfungsi memecahkan lemak dan membantu badan menyerap zat larut lemak termasuk vitamin A, D, E, K. Paling penting, Lecitin menurunkan risiko serangan jantung kerana mengemulsi lemak yang melekat di saluran darah. Selalunya orang kena serangan jantung sebab saluran darah tersumbat dan oksigen gagal sampai ke jantung! 

Dalam proses penurunan berat badan juga, Herb Lax sangat penting. Kadang-kadang kita dah makan banyak tapi masih penat dan lapar. Kemungkinan usus kita dah sesak dan gagal menyerap makanan dengan baik untuk fungsi tubuh. Jadi Herb Lax membantu dalam mengaktif dan melancarkan pergerakan usus ni. Kesannya, kita makin cergas dan proses penurunan berat semakin mudah!




Apa yo-yo effect melanda?!!!!

Selepas beberapa bulan, beliau hubungi saya kembali dan nyatakan yang berat dah sangat OK tapi macam yo-yo. Tambah 1 kg, turun 1 kg. Saya pun mengsyorkan Cinch Shake Mix. Sebenarnya dari dulu lagi dah syorkan, tapi beliau ragu dan tak cukup budget. Bila dah sendiri alami, sekaranglah masanya saya kongsikan segala kebaikan Cinch Shake Mix dan beliau akhirnya bersetuju.

Alhamdulillah, selepas beberapa hari ja cuba dan ada kesan yang sangat positif! Bagi yang nak diet sihat untuk maintain atau menurunkan berat dan inci, tolonglah ambil Cinch Shake Mix dalam program Shape Up ni. Kalau kita diet sangat2, nanti bila tiba masa badan penat dan lapar. Risau nanti habis ke laut diet kita. Jangan lupa, hindari 9 sebab punca diet gagal!

Apa nak kena buat sekarang?


Diet yang betul adalah diet yang tak menyiksakan tapi menyihatkan badan! Kira keperluan kalori kita dan berapa yang kita tak perlu lagi. Ambil tahu makanan apa yang membantu cepatkan kalori dibakar dan mengenyangkan. Bakar dia melalui aktiviti riadah atau kurangkan pengambilannya.
Jika anda berminat dan betul2 mahu turunkan berat dengan berjaya dan bantuan Shape Up program, hubungi saya sekarang juga ya!



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056

Friday, November 7, 2014

4 jenis makanan yang boleh kurus cepat !

Ini berita yang sangat gembira untuk orang yang berniat nak KURUS cepat! Kalau nak tahu walaupun 2 makanan mempunyai nilai kalori yang sama jika dimakan, mungkin 1 lagi dapat membakar lebih kalori semasa kita sedang makan a.k.a membantu meningkatkan metabolisme! Sekaligus bantu untuk cepat KURUS. Bukankah BEST tu?


Macam mana boleh jadi macam tu? Semasa kita sedang mengunyah, hakikatnya kita sedang membakar kalori kerana badan sedang bekerja, walaupun makanan yang sedang dimakan itu menambah lagi kalori dalam badan. Jangan lupa juga untuk amalkan 10 tip cepat kurus dari Kevin Zahri ni !

Makanan apa yang boleh buat kita KURUS lebih cepat ni?!!

Terdapat empat jenis makanan yang aktif kalori yang akan merangsang tubuh kita untuk menggunakan lebih banyak tenaga seterusnya membakar lebih banyak kalori. Perlu diingat, ini adalah ciri-ciri makanan bukan bermaksud kita boleh makan banyak sampai terlebih sudah.

Pertama : Makanan Kenyal

Contoh: Daging, kekacang, buah dan sayur. 

Oleh kerana tekstur yang perlu dikunyah lebih, tubuh perlu bekerja lebih sebaik saja kita menyuap makanan ini. Jadi lebih kalori dibakar, ala2 macam senaman mulut gitu. Tapi haruslah kunyah sampai hancur, cepat badan menyerap. Tak adalah tersangkut kat celah gigi dan usus ja banyak.

Kedua : Makanan yang baik untuk Jantung & Serat Tinggi

Contoh : Buah, sayur, beras perang, bijirin penuh dan serat. 
Makanan ni juga ada sifat kenyal. Selain itu ia tinggi serat. Dengan makan makanan yang kaya serat, perut rasa cepat penuh dan kenyang berbanding makan makanan lain yang sama jumlah kalorinya.
Jadi bila kita makan makanan begini, kita kurang rasa nak makan lebih lagi. Dah jimat kalori dan bantu cepat KURUS!

Ketiga: Makanan Pembekal Tenaga 

Contoh : Kopi, teh, dark chocolate.
Memang ramai yang dapat merasai lebih bertenaga dan segar lepas minum kopi, teh dan dark coklat. Minuman dan makanan ni boleh tingkatkan metabolisme, memang bagus tapi hati-hati dengan penambahan susu, gula dan krimer masa minum teh dan kopi tu ya. 
Dark Chocolate pun makan berpada - pada sebab manis.  Kang bertambah-tambah kalori dan lemak.

Minuman teh pilihan saya sangat best dan memang bantu untuk kurus. Nak tahu kenapa, boleh belek gambar di bawah ni.

 Energy Tea Mix ni memang formula istimewa untuk kurus, kenyang dan beri tenaga dan rasanya SEDAP! Best ka tak best tu?

Empat: Makanan 'panas'

Contoh : Lada, kayu manis, halia, bawang putih, bunga cengkih, cuka dan lain-lain. 
Makanan seperti ini membantu membakar kalori dengan menggandakan tenaga selepas beberapa jam kita makan. Powerkan ? Ia juga boleh membantu membakar 100 kalori setiap hari dengan merangsang reseptor saraf dan menghantar signal ke otak untuk membakar lemak. Makanan seperti ini juga akan meningkatkan metabolisme sehingga 12% !!! Jadi, lebih-lebihkan lada, halia, bawang putih semasa masak dan makan ya!

Patutlah pengambilan Omega Guard yang memanaskan boleh membantu dalam diet nak kurus! Ini bukti kajian yang yang membuktikannya. Ini yang saya suka sangat ni. 
omega guard bantu cepatkan diet nak kurus


Kalau nak KURUS, jangan main hentam keromo ja, takut GAGAL. Makanan yang kita ambil sangat mempengaruhi diet nak turunkan badan kita sama ada berjaya atau tidak! Ilmu kira kalori pun kena tahu, sini saya ada share. Pemilihan makanan dari 4 jenis makanan di atas akan membantu mencepatkan misi KURUS kita. Supplemen seperti HERBLAX untuk lancarkan pergerakan usus dan LECITIN yang memecahkan lemak, membantu supaya makanan yang kita ambil dijana dengan baik oleh badan. Ilmu yang berguna kena dikongsi dan diamalkan. Dah tahu kena buat ok! Semoga berjaya dengan misi KURUS dengan Sihat kita!



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Ida Khairani Ahmad www.mysupervitamins.com

Tuesday, November 4, 2014

9 Sebab Kenapa Diet Nak Kurus Menjadi Bertambah Gemuk?

Bila bercakap pasal diet nak turunkan berat badan, kita tak boleh lari dari ambil tahu pasal KALORI. Ramai yang gagal walaupun mengamalkan diet yang orang lain buat dan berkesan sebab tak faham apa itu KALORI sebenarnya? Jadi penting gila kalau orang yang berniat nak diet kurus ambil tahu pasal kalori ni. Supaya tidak terjadi sebaliknya! Dari rancang nak KURUS tiba-tiba, menjadi bertambah GEMUK. Saya senaraikan 9 kesalahan kenapa diet KURUS tak menjadi dan kupas jawapannya sekali!


Kesalahan 1: Tak tahu apa itu kalori?

Aktiviti harian memerlukan tenaga dan makanan membekalkan tenaga apabila dibakar! Kalori adalah unit tenaga. Kalori digunakan untuk mengukur nilai tenaga.


berapa kalori kita perlukan

Dari mana datangnya kalori?


Dari makanan. Badan kita wajib dan sangat perlukan kalori untuk menjana tenaga. Malah nak proses makanan yang dimakan untuk menjana tenaga pun memerlukan tenaga. Bila kita makan banyak sangat, tapi aktiviti kurang, kemungkinan besar, makanan akan bertukar menjadi LEMAK dan disimpan dalam BADAN. Inilah yang menyebabkan BERAT BADAN BERTAMBAH jika energy intake lebih dari energy use and out. Paling malang, ia akan membahayakan kesihatan.



Kesalahan kedua : Tak ambil tahu berapa kalori makanan yang diambil semasa diet nak kurus tuu!! 

Kita boleh rujuk "Maklumat Pemakanan" dalam label makanan yang kita beli. Kalau beli nasi lemak tak ada label. :D. Selain tu, boleh juga kira dengan formula ni.

Karbohidrat: Didarab dengan 4 kalori setiap gram
Protein: Didarab dengan 4 setiap gram
Lemak: Didarab dengan 9 setiap gram.


Contoh: Satu hidangan Sos Cili yang mengandungi;
Karbohidrat-53g (53g X 2 = 106 Kalori)
Protein-1g (1g X 4 = 4 Kalori)
Gula (juga Karbohidrat)-16g (16g X4 = 64 Kalori)
Jadi satu tuangan Sos Cili bernilai 174 kalori!

Kesalahan ketiga : Tak ambil tahu berapa kalori diperlukan untuk kurus dan turunkan berat !


Secara purata, biasanya
Lelaki perlukan 2000-2500 kalori
Wanita perlukan 1600-2000 kalori

Berapa kalori yang kita ambil semasa diet nak kurus ni, sangat bergantung pada berapa KG yang kita nak kurangkan dan aktiviti kita. Boleh guna kalori kalkulator untuk ambil tahu berapa kalori yang kita perlu ambil dalam sehari.

Kesalahan keempat : Tak sedar apa yang terjadi bila kita makan lebih dari sepatutnya?

Setiap 7700- 8000 kalori yang terkumpul (tidak dibakar) akan menaikkan 1kg berat badan. 

Kesalahan kelima : Tak boleh tinggal makanan tinggi kalori walaupun di mulut beriya nak kurus!

Saya kongsikan, kalori makanan glamur dan top rakyat Malaysia :D. 










Kategori: Kuih Muih

1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
9. Karipap (sebiji) = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori

Kategori: Lauk Pauk


1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Kategori: Makanan Rutin


1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori

Kategori: Makanan Segera


1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
5. Burger keju (satu) = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori

Kategori: Buah-buahan


1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori
2. Betik (sepotong) = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
4. Durian (5 ulas) = 64 kalori
5. Limau (sebiji) = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
7. Nenas (sepotong) = 59 kalori
8. Epal (sebiji) = 63 kalori
9. Ciku (sebiji) = 44 kalori
10. Mangga (sebiji) = 103 kalori

Kategori : Minuman



1.minuman berkabonat 1 tin 285g = 120 kal
2.minuman kotak 250g = 105 kal
3.susu tepung penuh krim 1 sudu makan = 33 kal
4.susu tepungtanpa lemak 1 sudu makan = 25 kal
5.aiskrim 2 skop= 390 kal
6.susu pekat manis 1 sudu makan = 71 kal
7.yogurt rendah lemak 1 cawan = 90 kal
8.mentega 2 sudu teh = 75 kal

Kesalahan keenam : Tak rancang dan ambil kisah jumlah kalori yang diambil dalam sehari!

Jom, kita buat kira - kira kalori yang diambil untuk kebanyakan rakyat Malaysia !


Sarapan : Nasi lemak bersambal (400 kalori) + Telor mata kerbau (21 kalori) + Teh Tarik (120 kalori) = 541 kalori
Minum pagi ( 10 pagi ) :  Kuih karipap 3 biji (390 kalori) + Teh O (20 kalori) = 410 kalori
Makan tengahari: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ayam kari (250 kalori) + Dalca Sayur setengah cawan (150 kalori) + Air Tembikai (80 kalori) =   900 kalori
Minum petang: Kopi susu (120 kalori) + Popia Goreng 3 biji (390 kalori) = 510 kalori
Makan Malam: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori) + Kangkong goreng belacan (120 kalori) = 682 kalori
Jumlah (541 + 410 + 900 + 510 + 682) = 3043 kalori.

Kesalahan ketujuh : Tak ambil tahu akibat dari asyik terlebih kalori jika tabiat makan kita seperti kebanyakan rakyat Malaysia tadi dan berlarutan selama setahun?


Jika lelaki bakar 2500 kalori tetapi makan 3043 kalori sehari maka mereka akan simpan 543 kalori setiap hari sebagai lemak. 543 X 365 hari = 198, 195 kalori setahun disimpan. Jadi dalam setahun berat akan meningkat sebanyak 24.77kg!! (198,195 / 8000).

bagaimana berat boleh bertambah
 

Kesalahan kelapan: Tak nak cuba dan malu beriadah walaupun aktiviti tu boleh bakar kalori?

Tingkatkan aktiviti harian, berjalan pantas, naik turun tangga, cuci kereta, bersukan, senaman. Kurangkan menonton TV atau bermain permainan computer kerana badan hanya membakar 1 kalori seminit jika kita beraktiviti seperti ini dan ia sama nilai dengan kalori yang dibakar semasa tidur!


Kesalahan kesembilan : Tak sedar berapa kalori dibakar dengan aktiviti yang kita lakukan?

Kalori yang dibakar bergantung pada berat badan dan ketumpatan tubuh seseorang Berikut adalah kiraan kalori yang dibakar seorang yang seberat 68kg beraktiviti selama sejam.

1) Menonton TV = 40 kalori
2) Berjalan pantas = 300 kalori
3) Bermain bola keranjang (agresif) = 450 kalori
4) Mengemas rumah = 240 kalori
5) Berkebun = 320 kalori
6) Bermain golf (bawa sendiri Club) = 385 kalori
7) Berbasikal statik = 380 kalori
8) 
Erobik = 405 kalori
9) Ping Pong = 280 kalori

OH MY GOD ! Banyak betul kesalahan yang ramai kita buat sebab tulah diet asyik gagal ja. Tak apa, masih belum terlambat. Kan saya dah jawab semua kesalahan dengan penyelesaian. 

Jadi, pilihlah makanan yang sihat dan kurang kalori jika mahu menurunkan berat badan. Rancang diet anda supaya ia berkesan dan seimbang.  Ambil makanan tambahan a.k.a supplemen untuk membantu proses makanan dengan lebih efisyen. Selain itu, aktiviti riadah adalah sangat membantu untuk membakar kalori anda dengan baik. Seimbangkan kedua-duanya supaya anda masih boleh menikmati hidangan kegemaran anda dan kekal sihat.



Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056


Ida Khairani Ahmad www.mysupervitamins.com

Sunday, November 2, 2014

10 tip diet cara Kevin Zahri

Ramai orang nak kurus! Ramai orang cari cara nak diet yang berkesan ! Ramai juga yang gagal diet untuk kurus! Perlukah selamanya berdiet tanpa ilmu? Jom saya kongsikan Tip Diet Cara Malaysia oleh Kevin Zahri dan saya sendiri :D

Kebanyakkan petua kurus ni adalah dari jurulatih tersohor Kevin Zahri dan selebihnya dari saya. Dengan amalan diet yang seimbang, usaha diet pasti berkesan untuk menurunkan berat badan. Caiyok2x !!

10 Tip Diet yang Berkesan Cara Kevin Zahri


1. Makan nasi. 


Ramai yang ingat tak boleh makan nasi untuk kurus dan menurunkan berat. Ya, nasi bukanlah pilihan yang tepat jika nak kurus cepat tapi oleh kerana dah jadi makanan asasi sejak dari kecil, ramai juga yang gagal nak berdiet tanpa nasi. 


Jadi caranya adalah makan hanya separuh nasi atau segenggam nasi untuk satu, dua atau tiga menu diet sehari. Lebih baik dari tak makan langsung nasi tapi bila lapar makan makanan rapu lain sebab tak tahan lapar sangat dah. Ingat, boleh makan nasi tapi hanya segenggam atau separuh dari biasa.

Anda boleh ambil Cinch Shake Mix sebagai pengganti nasi semasa makan malam supaya badan tetap bertenaga dan cukup zat. Saya minum Cinch Shake Mix untuk elak rasa lapar ketika berdiet dan ternyata berkesan untuk turunkan berat dengan lebih cepat!


2. Makan kerap


Pelik? Ya kita boleh makan kerap makanan yang berkhasiat dan rendah kalori. Lebih senang badan nak proses dan jana tenaga. 

Hmm.. Saya pun dah lapar balik ni! Haha!! Mari mencari apa yang sedap sebagai kundapan! Kevin Zahri syorkan makan dengan kerap kerana ia bantu elak nafsu makan yang membuak buak.

buah epal sebagai snek semasa diet turunkan berat badan




3. Pastikan ada serat


Serat penting dan membantu badan angkut bahan buangan! Ia membantu fungsi usus kecil dan usus besar. Manfaat serat juga mengawal nafsu makan semasa diet menurunkan berat badan.




Jadi wajiblah kita ambil sayur dan buah yang tinggi serat dalam diet seimbang supaya lebih berkesan dan cepat kurus. Diet tinggi serat juga membantu mengawal berat badan dengan membuat kita merasa kenyang lebih lama selepas makan dan kecil kemungkinannya untuk makanan ringan.

Antara supplemen Shaklee yang tinggi serat dan sangat membantu dalam diet menurunkan berat adalah Alfalfa, Herblax dan Cinch Shake Mix.

4. Ambil tahu kalori yang diperlukan dan kalori yang diambil.


Setiap makanan kita ada nilai kalori yang apabila dimakan akan menjana tenaga.
Jika ambil lebih kalori tapi tak guna untuk buat kerja, jadi kebarangkalian tinggi untuk tak guna dan jadi LEMAK !

Ramai yang nak kurus! Ramai yang nak turun berat badan cepat. Tapi tak ramai dan sedar apa itu kalori dan cara kira kalori untuk diet menurunkan berat badan !!! Ini jadi punca banyak diet kurus GAGAL! Untuk info kalori sepinggan nasi lemak adalah 389 kalori. Pengsan!!! Lebih banyak lagi menu makanan Malaysia dengan jumlah kalori, klik sini.





5. Minum air manis separuh gelas sahaja!


Kalau pesan minuman selain air kosong, kongsilah dengan kawan, pasangan atau anak-anak. Selain jimat duit dapat jimat kalori kepada saparuh! 




Saya memang sangat suka order jus buah semasa makan. Kadang-kadang kongsi dengan suami. Oklah lepas ni, haruslah lebih romantik berkongsi air minum.
I LIKEEE!!!

6. Makan antara hidangan utama


Untuk elak dari terlebih makan waktu lunch dan dinner, ambillan snek yang berkhasiat di waktu pagi dan petang iaitu antara sarapan dan makan tengah hari juga antara makan tengah hari dan sebelum makan malam.

Menurun Kevin Zahri. Aktiviti ni boleh kawal nafsu makan.

7. Minum air kosong !


Air kosong adalah 0 kalori. Ha minumlah banyak2. Sudahlah hilang dahaga, buang toksin, bantu proses makanan dan fungsi tubuh malah bantu untuk cover rasa lapar kita!

8. Protein


Protein bukan sahaja bagi kenyang, lebih rendah kalori berbanding karbohidrat, lebih bagus bantu kawal nafsu dan rasa lapar.

Dalam diet saya yang terbukti berkesan, protein pilihan saya adalah cinch shake mix. Eh, saya tetap makan nasi dan ada ayam atau ikan. Cinch Shake Mix adalah minuman pengganti bila saya tak nak makan malam atau bakal menghadapi hari yang makan tak tentu macam ikuti seminar atau kelas. Syoklah. Snek yang membantu turunkan berat secara sihat!

9. Tak perlu Diet Over!


Lebih baik diet sihat yang boleh diikuti dan maintain dari diet terseksa menahan lapar tapi tak dapat bertahan lama. Huhu.. betul ni.. Kalau diet gila-gila, lepas tu mengidam macam-macam, kan ke haru.

10. Kunyah makanan 40 kali


Ha, lebih banyak masa kita ambil untuk mengunyah, lagi sikitlah kuantiti kita makan. Kalau laju makan, laju habis, laju ja nak tambah! 

Lagipun, dengan mengikut sunnah nabi mengunyah 40 kali ni, makanan lebih mudah dicerna dan lebih mudahlah diproses. 

Jangan lupa amalkan kesemua 10 Tip Diet Mudah yang Berkesan yang disarankan oleh pakar kita Kevin Zahri dan saya ni tau. Sangat mudah dan praktikal untuk rakyat Malaysia. Bolehlah semua cepat kurus dan sihat! 




Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056



Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...