Selamat Datang

Mysupervitamins.com menyediakan informasi kesihatan dan peluang mendapatkan vitamin Shaklee dengan lebih mudah

SET PENYUSUAN PALING HOT DARI MYSUPERVITAMINS

BERTINDAK SEGERA! PROMOSI BERAKHIR HUJUNG BULAN MEI !

Vitamin Kanak-kanak Paling Lengkap dan Sedap !

BERTINDAK SEGERA! PROMOSI BERAKHIR TIDAK LAMA LAGI !

Promosi : Raja Herba Alfalfa!

Alfalfa berfaedah atasi keputihan, penggalak susu, gout, lawas dan detox!

Vivix Tonik Ajaib!

Vivix BERKESAN membantu mengawal darah untuk pesakit diabetis !

Penyusuan Susu Ibu

Shaklee membantu ibu merealisikan misi penyusuan dengan kesihatan yang terpelihara

Anti aging

Penemuan terkini Vivix untuk rahsia awet muda

Kurangkan berat badan secara sihat

Membakar lemak dan memelihara otot

Monday, March 23, 2015

6 makanan penting untuk pesakit kencing manis

Memandangkan pesakit kencing manis kena hati-hati dalam pemakanan supaya kandungan gula tidak terlampau tinggi hingga boleh mengakibatkan komplikasi dan kesan buruk untuk jangka masa panjang, sini saya senaraikan 6 makanan terbaik untuk pesakit kencing manis. 6 makanan power ini bukan saja penting, berkhasiat secara semulajadi malah membantu pesakit kencing manis mengawal kandungan gula. Itu yang kita cari !

Seriously, tindakan mengawal paras glukosa dalam darah di samping diet dan senaman boleh mengurangkan risiko komplikasi kencing manis. Sebaik-baiknya, kandungan karbohidrat dalam pemakanan perlu diawasi. Jangan over walaupun sedap dan susah nak stop! 

Kurangkan kalori dalam memilih makanan yang mengandungi karbohidrat seperti nasi dan roti putih. Gantikan dengan roti gandum penuh, roti serat tinggi(wholemeal) dan beras tanpa kanji. Jika buntu, ikut petua makan yang saya nak beri atau jumpalah pakar pemakanan untuk mendapatkan bantu susun diet harian. Berikut adalah contoh makanan yang sesuai dimakan oleh pesakit diabetes atau kencing manis. Ini 6 super foods for diabetes iaitu 6 makanan yang selamat dan terbaik untuk pesakit kencing manis!  


Susu
Susu dengan kandungan yang mempunyai kombinasi vitamin D dan kalsium sangat bagus untuk penderita diabetes. Kajian yang dilakukan ke atas wanita yang mengambil lebih daripada 1000 mg kalsium lengkap dengan vitamin D setiap hari kurang berisiko menghidap diabetes sebanyak 3% berbanding wanita yang tidak minum susu langsung. Jadi, amalkan minum susu. Jika tak suka, jangan tinggal supplemen kalsium yang bagus seperti Ostematrix yang lengkap dengan vitamin D dan magnesium yang sangat membantu untuk pesakit kencing manis.


Salmon 
Salmon kaya dengan asid lemak omega-3. Jenis lemak sihat ini berfungsi mengurangkan risiko penyakit jantung, menurunkan berat badan, mengurangkan peradangan, serta memperbaiki perkembangan insulin yang penting untuk pengidap kencing manis. Selain itu, ikan ini juga mengandungi vitamin D. Omega Guard yang kaya dengan asid lemak omega 3 iaitu DHA dan EPA adalah pilihan bijak pesakit diabetes di samping salmon yang lazat ini.


Sereal atau Oatmeal
Sereal atau oatmeal merupakan sarapan sihat dan enak yang sangat digalakkan pengambilannya. Selain mengandungi serta tinggi dan rendah gula, ia juga merupakan sumber  tenaga. Jadi, lengkapkan sarapan anda dengan sereal atau oatmeal. Amalkan setiap hari sebagai sarapan berkhasiat. Kalau tidak pun, selang selilah oat dan roti gandum penuh selain mee goreng dan nasi lemak yang sinonim dengan rakyat Malaysia.

sereal oat makanan yang bantu pesakit kencing manis



Blueberry
Pterostilbene yang terdapat di dalam blueberry menunjukkan kesan protein reseptor yang distimulasikan dalam sel, berperanan menurunkan kolesterol dan lemak.

Brokoli 
Kajian mendapati brokoli memiliki zat penting yang mampu memperbaiki dan mengembalikan fungsi pembuluh darah yang rosak akibat kencing manis atau diabetes. Peneliti dari Universiti Warwick meyakini, zat sulforaphane yang terkandung di dalamnya membantu memulihkan pembuluh darah. Supplemen Shaklee yang membantu menjaga saluran darah adalah Vitamin E.


Bawang Putih
Bawang putih mengandungi galian tertentu yang terbukti bernilai dalam metabolisme karbohidrat. Bawang putih kaya dengan kalium, iaitu 529 mg bagi setiap 100 gm. Seseorang yang mendapat penyakit kencing manis mempunyai asid berlebihan (asidosis) dan ia bertindak mengambil kalium dari tubuh sehingga boleh berlaku
keadaan tidak sedarkan diri atau koma. Selain kalium, bawang putih juga kaya dengan zink, mangan dan sulfur dan ke semua galian ini berupaya merawat kencing manis. Garlic Complex adalah altenatif orang yang susah benar nak telan bawang putih seperti saya. 

Jangan risau, banyak lagi makanan selain 6 makanan untuk pesakit kencing manis di atas. 

5 MAKANAN YANG BOLEH DIMAKAN PESAKIT DIABETES

> Semua jenis sayuran seperti sawi, kangkung, bayam, kobis, kacang buncis, kacang panjang, bendi, tomato, terung dan sebagainya kecuali semua jenis ubi.

> Semua cecair dan minuman tanpa gula seperti sup air, air kosong, teh, kopi kosong, kacang panjang, teh tanpa  gula, teh Cina, airlimau, air barli tanpa gula.


> Perasa dan perencah seperti serbuk cili, kari, kunyit, rempah ratus, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, serai dan sebagainya.


> Semua daging/ayam tanpa lemak, tauhu, kuning telur (2-3 biji seminggu), ikan, ikan bilis tanpa kepala dan perut. 


> Hadkan makanan tinggi kolesterol seperti makanan laut (udang, sotong, ketam, kerang, siput) dan organ dalaman (hati, otak, perut, limpa). 

5 TIP BERGUNA UNTUK PESAKIT DIABETES

1. Anda boleh menikmati tiga hidangan utama iaitu sarapan pagi, makan tengahari, makan malam pada selang masa yang tetap. 

2. Agihkan jumlah pengambilan makanan yang perlu disukat supaya tidak berlebihan pada satu masa tertentu. Makanan yang dihadkan adalah makanan  berkarbohidrat yang akan meningkatkan paras gula darah.

3. Tingkatkan pengambilan serat dalam diet. Ini dapat membantu mengawal paras gula darah dan mengelakkan sembelit. 

4. Sumber serat yang baik adalah bijirin penuh, buah-buahan, sayur-sayuran, kacang, kekacang dan biji-bijian. kurangkan pengunaan garam  dalam masakan dan elakkan makanan tinggi kandungan garam. 

5. Kurangkan jumlah pengambilan lemak atau minyak  terutamanya lemak tepu seperti krim, minyak kelapa, santan dan krim salad. 


Kalau anda tidak mahu kaki dipotong, makan ubat like forever dan kebas sampai sukar nak pijak lantai ! ..Ambil tahu bacaan gula anda dan sentiasa kawal pemakanan! Tolong jangan ambil mudah! Bacaan gula yang mendadak naik boleh menyebabkan banyak komplikasi yang anda tak mahu bayangkan pun. Kesiankan keluarga yang bergantung pada anda. Kongsikan info ini jika berguna!


Amalkan pemakanan sihat dan ambil supplemen untuk penjagaan kesihatan sejak awal.



Ida Khairani Ahmad

www.mysupervitamins.com
admin@mysupervitamins.com

Wednesday, March 18, 2015

Rawatan paling berkesan untuk penyakit kencing manis

Penyakit kencing manis atau diabetes di Malaysia menjadi semakin kronik. Lebih 2.6 juta rakyat Malaysia terkena penyakit kencing manis ini. Kalau tak kawal pengambilan gula dan kandungannya dalam darah yang merupakan punca penyakit kencing manis, banyak lagi komplikasi serius yang bakal terjadi termasuklah POTONG KAKI! Ambil tahu rawatan paling berkesan untuk penyakit kencing manis yang dapat menyelamatkan anda !





Kenapa kencing manis boleh berlaku sebenarnya?

Kencing manis ni terjadi bila kandungan gula dalam darah lebih dari normal. Perlukah rawatan penyakit kencing manis ini?

Mengapa boleh terjadi begitu?

Sepatutnya gula ditukar kepada bentuk glukosa dan dibawa dalam darah ke sel-sel badan untuk jalankan fungsi. Namun... bila gula gagal ditukar pada bentuk glukosa, kandungan gula melebihi dari sepatutnya di dalam darah maka terjadilah komplikasi dan kesan buruk pada tubuh kita jika terus dibiarkan.  Selalunya pesakit akan diberi ubat penawar diabetes kencing manis yang perlu diambil setiap hari dan juga dinasihatkan mengikut diet tertentu.

Mengapa gula TAK ditukar pada glukosa?

Tugas untuk menukar gula pada glukosa adalah tugas 'insulin'. Namun ada orang yang tak mempunyai insulin di dalam badan. Maka mereka harus disuntik dengan insulin. Mereka adalah penghidap kencing manis jenis 1

Ada orang yang mempunyai insulin namun tak cukup atau insulin gagal berfungsi secara efisyen. Jadi, mereka perlu mengambil ubat untuk turunkan paras gula atau mengambil suntikan insulin bila perlu. Mereka adalah penghidap kencing manis jenis 2



Rawatan Penyakit Kencing Manis adalah

  • elak dari terkena kencing manis
  • kawal penyakit dari bertambah serius
  • kurangkan gula dalam darah dengan bersenam dan jaga makan


Cara Rawatan Penyakit Kencing Manis Melalui Supplemen

Pesakit yang disahkan menghidap penyakit kencing manis, dinasihatkan mendapatkan nasihat doktor untuk mengambil supplemen.. Mengapa? Supplemen sangat berkesan untuk membantu kawal dan turunkan paras gula dalam darah. Jika pesakit memang mengambil ubat turunkan darah dikhuatiri nanti gula turun banyak sangat sampai di bawah paras normal. Mungkin, dos ubat kencing manis kronik perlu dikurangkan mengikut nasihat doktor sesuai dengan taraf kesihatan yang bertambah baik.

Jadi, Supplemen apa yang sangat membantu untuk menjadi altenatif rawatan penyakit kencing manis ni?

Supplemen Mengawal Paras Gula


Chromium
Chromium terdapat dalam Alfalfa Shaklee, sejenis 'herba ubat kencing manis' yang kaya dengan pelbagai khasiat. Kromium meningkatkan toleransi glukosa. Fungsi kromium membantu insulin menjalankan tugas 10 kali ganda lebih efisyen dalam memproses gula. Selalunya, paras kromium akan berkurangan dengan faktor usia. Maksudnya semakin tua, semakin kuranglah kromium dalam badan. Pengambilan 200mcg kromium dapat membantu pesakit kencing manis jenis 2.

Halba  /  Fenugreek
Rupanya halba juga termasuk dalam 'herba ubat kencing manis'. Halba membantu menngimbangi insulin. Kajian menunjukkan halba membantu mengurangkan paras gula sehingga 50%. Jadi, minta nasihat doktor terlebih dahulu kerana khuatir kandungan gula pesakit kencing manis kronik jadi terlampau rendah jika dicampur dengan ubat penawar diabetes kencing manis yang doktor berikan. herba ubat kencing manis.

Biotin
Biotin adalah sejenis vitamin B. Biotin sangat eksklusif dan ia terdapat secara bio-tersedia dalam Vitamin B Complex dan Vitalea Shaklee. Maknanya vitamin Shaklee memudahkan penyerapan biotin bila berada dalam badan dan memberi kesan paling optimum. Biotin membantu sensitifiti dan meningkatkan penggunaan gula dalam darah.

Magnesium
Magnesium membantu penghasilan insulin. Banyak pesakit kencing manis mengalami kekurangan magnesium. Tahu tak pengambilan magnesium dapat membantu menurunkan komplikasi akibat penyakit kencing manis?! Ostematrix dan Vitalea Shaklee mengandungi magnesium untuk membantu.

Mangan 
Kandungan mangan dalam pesakit kencing manis kebanyakkan hanya separuh dari sepatutnya.  Pentingkah mangan ni? Mangan boleh menjadi faktor utama bagaimana enzim  membantu dalam metabolisme glukos. Mangan boleh diperolehi dalam Ostematrix Shaklee dan makanan seperti kacang, avocado, nenas, sayuran hijau dan buah kering.


Inositol
Inositol boleh diperolehi dalam Lecitin Shaklee. Inositol membantu dalam fungsi saraf. Selalunya pesakit diabetes akan mengalami diabetic neuropathy. Pesakit yang gagal mengawal kandungan gula secara berterusan, boleh mengalami kebas dan kurang deria rasa disebabkan fungsi saraf yang terganggu. Kelebihan lecitin dan inositol juga membantu kawal kolestrol dalam darah.

Coenzyme Q10
Satu lagi cara ubat kencing manis adalah mengambil supplemen Coenzyme Q10. Shaklee mempunyai COQ Health yang membantu dalam metabolisme karbohidrat. Orang yang kena kencing manis masalah utamanya adalah gula sukar di metabolisme ke bentuk glukos dan menjadi tenaga kerana insulin yang kurang berfungsi.

Vitamin B6
Vitamin B6 yang terdapat dalam vitamin B dan Vitalea Shaklee membantu toleransi glukos dan memang selalunya pesakit kencing manis mengalami kekurangan vitamin B6.

Vitamin C
Oleh kerana glukos gagal sampai ke sel, kemungkinan besar juga vitamin c yang memerlukan insulin untuk sampai ke sel, gagal untuk sampai. Kesannya, pesakit kencing manis mengalami luka yang lambat sembuh, sistem imun yang rendah dan tinggi paras kolestrol. Jadi ambillah supplemen vitamin c untuk mengisi kekosongan itu juga penawar luka kencing manis.

Vitamin E
Vitamin E membantu dalam toleransi glukos dan membantu badan dalam mengawal paras gula yang normal !

Zink
Membantu penghasilan insulin dan menguatkan imun badan.Pengambilan supplemen zink dalam membantu mengawal paras gula untuk penyakit kencing manis.

GLA
GLA membantu meningkatkan fungsi saraf. Selain tu, GLA membantu mengimbangi hormon insulin :)

Resveratrol
Resveratrol adalah tumbuhan polyphenol yang tinggi anti oksida. Kajian menunjukkan resveratrol berupaya menurunkan rintangan terhadap insulin pada pesakit kencing manis. Berita baik resveratrol adalah kandungan utama dalam magic potion Vivix Shaklee. Sebab itulah banyak testimonial paras gula kembali normal walaupun baru mengamalkan Vivix Shaklee. Bestkan !

Kesimpulannya, ambillah supplemen yang dapat membantu set kawalan paras gula. Supplemen adalah selamat dan patut diambil semasa sihat, baru sakit atau sedang alami penyakit kencing manis yang kronik. Supplemen Shaklee yang terdiri dari Zink, Vitalea, GLA, ESP, Vivix, Alfalfa dan Vitamin C yang lengkap ni adalah altenatif untuk membantu hadapi penyakit kencing manis. Ia selamat dan membantu atasi punca penyakit kencing manis dan bantu kawal gula disamping menurunkan risiko komplikasi akibat penyakit kencing manis yang tidak terkawal.

rawatan-untuk-diabetis-shaklee
Set Kawalan Paras Gula Shaklee untuk Pesakit Kencing Manis / Diabetes


Mohon cepat hubungi saya untuk saya bantu dengan lebih lanjut sebelum kaki anda atau ayah anda dipotong akibat penyakit kencing manis yang melanda rakyat Malaysia ni. Keadaan boleh jadi lebih kronik dan parah lagi jika anda tidak mengawal paras gula, kesihatan dan mengamalkan cara hidup yang tidak sihat.



Disclaimer

Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056

www.MySuperVitamins.com
Order Form & Email

Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)


Tuesday, March 10, 2015

Normalkah sakit pinggang selepas bersalin?

Ramai sebenarnya ibu yang mengadu sakit pinggang selepas bersalin selain sakit belakang, penat lebih, lenguh sana sini.. Lepas bersalin anak kedua atau ketiga selalunya. Taklah seteruk saya, masa anak pertama dah sakit tulang mengalahkan orang tua.


Percaya atau tidak? Kesakitan yang saya alami dulu, sakit sampai nak terlepas anak yang tengah dukung tak sampai 5 minit.. Sudah SELESAI ! Dan tak berulang walaupun sekarang dah tambah 2 orang anak lagi !

Kisah sakit tulang ni bermula bila bersalinkan anak pertama sebelum bertukar menjadi super ibu ! Pengalaman saya itu saya kongsikan dalam video ni termasuklah apa yang saya buat sampai sekarang.



Ironinya, nak compare dengan usia 26 tahun dan sekarang 33 tahun, saya sekarang lebih kuat & cergas. Feel young, be young gitu ! Doa saya dengan amalan pemakanan saya sekarang ni berterusanlah kuat & cergas sampai 50 tahun lagi !

Tinggi saya 150 cm ja. "Tinggikan ?" Itu pun dah menunjukkan yg saya ni kurang kalsium tapi sebab kurang ilmu & ingat sebab genetik semata, saya relax ja. Jadi mak-mak yang memang rendah, comel macam saya ni, anda WAJIB ambil kalsium ok ! Sebelum keadaan bertambah kronik !

Kronik mcm mana? Sebelum kita sakit gigi, sebelum kita sakit punggung, sebelum kita sakit pinggang, sebelum kita tak larat nak dukung anak, sebelum baby kita gigi rongak, sebelum baby kita tak berapa nak tinggi, sebelum kita jadi nenek si bongkok tiga, sebelum lutut kita sakit, sebelum sibuk nak cari tempat duduk bila shopping, dalam LRT dan tunggu turn untuk sebarang urusan.

Apa Simptom Kekurangan Kalsium? Please take note ya. 


Tanda Kekurangan Kalsium yang akan beri kesan pada Otot dan Saraf 

- Kebas dan rasa yang mencucuk keliling mulut,
- Jari-jari tangan dan kaki.
- Kejang otot
- Wheezing(pernafasan berdehit)
- Susah menelan
- Suara berubah akibat laryngospasm

Tanda Kekurangan Kalisum yang akan beri kesan pada saraf

- Mudah marah
- terjejas keupayaan intelektual
- kemurungan
- perubahan personaliti
- Letih
- Sawan
- pergerakan yang tidak terkawal

Gejala Kekurangan Kalsium yang akan beri kesan pada Jantung 

- Sesak nafas
- Tanda-tanda lemah jantung sepeerti cepat penat

Simptom Kekurangan Kalsium yang akan beri kesan pada Kulit 

- Rambut kasar
- kuku rapuh
- Psoriasis (sakit kulit)
- Kulit kering

Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium yang mungkin anda boleh dapat

- Kekejangan atau cramp otot
- sukar/susah nak tidur
- Perasaan berdebar2
- Eczema
- penyakit kulit
- Rapuh kuku
- Sakit Sendi
- Tekanan darah tinggi
- Gigi reput
- Paras Kolestrol timggi
- Kebas-kebas kaki dan tangan
- Rheumatiod arthritis
- Rickets

Disebabkan saya ibu, saya tak nak perkara yang sama terjadi pada ibu-ibu lain di luar sana. Tugas kita bukan setakat mengandung dan bersalin ja ok! Tugas mendidik anak tu lagi besar dan lagi panjang. Jadi jangan pandang remeh sakit pinggang yang ibu alami kerana ia tidak normal. Cari penyelesaian segera ! Tolong ibu bapa anda di kampung juga dengan supplemen kalsium yang murah tetapi tetap berkesan ini untuk membantu meringankan kesakitan mereka.

Disclaimer

Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor
ID 846056

www.MySuperVitamins.com
Order Form & Email

Jika rasa artikel ini berguna, kongsikan. Sharing is Caring :)

Thursday, March 5, 2015

Apa itu gemuk air, punca dan akibat retensi air

Apa itu Gemuk Air?

Ramai orang kita dikategorikan gemuk air. Terus takut nak minum banyak air kosong ! Gemuk air atau istilah sebenar retensi air ni sebenarnya berpunca apabila kadar sodium di dalam badan terlalu tinggi dan tubuh tidak berupaya untuk mengeluarkannya.

Akibatnya, badan berasa amat letih kerana kandungan cecair yang berlebihan itu yang boleh menyebabkan masalah kegemukan atau obesiti. Sodium ada dalam hampir setiap makanan yang diambil setiap hari. Garam dalam peket yang ditambah pada masakan harian adalah dalam bentuk sodium klorida.

Selain obesiti, pengambilan sodium berlebihan boleh menyebabkan masalah tekanan darah tinggi dan penyakit buah pinggang. Namun, tahu tak.. kekurangan protein dan vitamin B1 boleh menjadi punca retensi air atau gemuk air terjadi !





Fungsi Sodium Dalam Badan

Sodium juga mineral yang penting untuk mengekalkan beberapa fungsi badan termasuk penyerapan nutrien, peraturan tekanan darah, penyelarasan isi padu darah, fungsi jantung dan pengecutan otot.

Bagaimanapun, sodium tidak mengandungi karbohidrat, lemak atau protein jadi ia tidak menyumbang sebarang kalori tambahan yang menyebabkan badan menambah lemak.

Satu-satunya cara menambah lemak adalah mengambil kalori berlebihan dalam diet harian. Bagaimanapun, pengambilan sodium meningkatkan retensi air kerana badan akan menyimpan air dengan lebih banyak.

Namun begitu, sodium masih diperlukan untuk membentuk elektrolit dalam badan. Cara mudah untuk anda mengenali masalah gemuk air apabila anda merasai bahagian badan seakan-akan lembik dan beralun.

Cara atasi gemuk air !

Jika ada kesan seperti itu, anda seharusnya mengurangkan pengambilan makanan yang terlalu tinggi kandungan garam dan masam, kemudian tingkatkan pengambilan air.

Memang benar retensi air ini berpunca daripada air itu sendiri tetapi fungsi lain air adalah untuk membersihkan toksin dan menyingkirkan cecair terperangkap dalam tisu badan serta membersihkan buah pinggang.



Lebihkan makanan berserat yang kaya kalsium dan magnesium untuk mengawal jumlah kandungan air di dalam badan. Sebaiknya, banyakkan pengambilan makanan vitamin B kerana jenis makanan ini turut membantu menyingkirkan lebihan air dalam badan.

Credit

Protin yang mencukupi membantu mengurangkan risiko retensi air kerana protin membantu menyingkirkan lebihan cecair. Amalkan pemakanan sihat dan seimbang serta lakukan banyak senaman kardiovaskular untuk tubuh mengeluarkan peluh supaya toksin yang terkumpul di dalam badan akan lebih mudah dikeluarkan. 

Akhir sekali, harus juga diingatkan dalam usaha untuk mengelakkan retensi air, anda tidak disarankan untuk menyingkirkan sepenuhnya kandungan sodium dalam diet.

Ini kerana sodium ialah mineral yang membantu dalam mengembangkan otot dan mengawal cecair badan. Sebaiknya, dapatkan nasihat pakar nutrisi sebelum memulakan sebarang aktiviti diet.




Ida Khairani
Shaklee Independent Distributor ID 846056


Jika anda rasa artikel ini berguna, jangan lupa untuk kongsikan demi manfaat bersama.

Wednesday, March 4, 2015

Manfaat Vivix

Vivix adalah formula terbaru Shaklee yang mempunyai banyak manfaat.

Antara manfaat Vivix adalah:
-perlindungan antioksidan
-menyokong sistem imun
-menyokong kesihatan jantung
-menyokong fungsi kardiovaskular
-menyokong kesihatan otak
-menyokong kesihatan sendi
-kesihatan keseluruhan

Kandungan Vivix adalah
-ultra pure resvestrol
-polifenol
-anggur muskat
-elderberi
-polygonum
-cuspidatum
-lobak ungu

Kelebihan Vivix:
-ultra pure rescestrol juga terdapat dalam red wine yg sering diminum oleh wanita Perancis dan mereka dikatakan susah untuk gemuk disebabkannya.

-poliferol merupakan antioksida yang sangat kuat. Jadi ia amat baik untuk pesakit kanser dan sakit kronik yang lain.

-kita kelihatan tua disebabkan oleh sel yg rosak akibat pengoksidaan. Vivix berupaya mengubah struktur DNA dan memulihkan sel. Sebab tu vivix merupakan solution anti aging yang hebat dan penyakit kronik lain.





Ida Khairani
013 488 2382

Berhenti Merokok : Cara paling berkesan dan cepat !

Lagi satu testimonial kejayaan berhenti merokok! Kami faham bukan mudah nak hentikan tabiat merokok! Tapi ia perlu dihentikan juga. Kami faham ada kos yang perlu dikeluarkan untuk berhenti merokok! Tapi kosnya tidak seteruk akibat dari tabiat merokok dan wang yang dibakar itu! Kami bantu dengan sediakan altenatif dan cara paling berkesan untuk berhenti merokok !

Petua berhenti merokok mudah

Abang macho yang merokok sejak berusia 14 tahun ini akan pecah rahsianya supaya ia tiada rahsia lagi. Kami mahu ramai yang berjaya berhenti merokok dan menjadi sihat! Ramai sakit yang datang disebabkan rokok termasuklah tekanan darah tinggi dan kanser! Orang sekeliling juga tak pasal terbabit sama. Jadi, kami mahu anda berhenti merokok ! Kami juga bagi tip dan petua supaya anda mudah dan senang untuk berhenti rokok !


 



Vivix Membantu Perokok Berhenti Merokok !

Ya, Vivix ni dikenali juga sebagai tonik ajaib bukan sebab ade tok batin jampi2 botol tu, tapi kerana ia membantu memulihkan tisu/sistem badan kita daripada tahap DNA lagi. Sebab tu macam2 cerita kita dengar sakit itu ini tapi lepas makan vivix Alhamdulillah keadaan semakin pulih. Ingat ya, Vivix bukan ubat. Tapi sebab Viviv membantu memulihkan & mengupgrade sistem badan kita, lama ke lamaan antibodi kita sendiri yg melawan segala kanser/virus yg menyerang tu.

Hasilnya juga, ramai yang semakin tawar hati dan mulut untuk menjamah rokok yang sememangnya busuk dan tak sedap itu !

Jom sihat bersama dan hentikan tabiat merokok untuk jadi lebih sihat dan macho!

Ida Khairani
013 488 2382
admin@mysupervitamins.com

Wednesday, February 25, 2015

Makanan Sihat Untuk Ibu Mengandung

Asal mengandung ja penat. Asal penat ja mengandung. Belum kira MC lagi tu. Ramai wanita hadapi situasi macam ini. Bukan anda seorang. Berbeza dengan ibu mengandung lain, kawan saya ni berjaya mendaki walaupun mengandung 7 bulan. Makanan sihat untuk ibu mengandung sangat penting untuk ibu hamil kekal aktif.



Nak tahu rahsianya? Ni beliau cerita sendiri tau. Boleh follow tip yang diberikan.


Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.

Apa makanan sihat untuk ibu mengandung yang mereka perlu ambil?



Hidangan makanan ibu mengandung harus merangkumi variasi makanan dari 4 kumpulan makanan ni ok.

  • BUAH dan SAYUR. Yang terbaik adalah buah segar. Kalau sukar dan lebih suka yang sejuk, dalam tin, buah kering atau dalam jus pun boleh. Asal ibu hamil nak makan. Ambil 5 hidangan buah dan sayur sehari kerana makanan ni kaya vitamin dan serat! Buah epal hijau dan mangga adalah antara buah kegemaran ibu mengandung yang sihat dan sedap!
  • Makanan BERKANJI. Roti, nasi, pasta dan kentang ! Pelbagai menu untuk penuhi selera ibu. Tak lalu? Ambil sekadar yang lalu dan boleh ulang ulang makan :). Waktu mengandunglah anda boleh makan tanpa rasa bersalah.
  • Makanan kaya PROTEIN. Contohnya daging dan ayam tanpa lemak, ikan, telur dan kekacang. Walaupun ibu mengandung sangat digalakkan ambil makan berprotein, kawal makanan makanan yang sangat berminyak dan tinggi kolestrol, paling baik pilih yang kurang LEMAK. Kita tak nak ibu mengandung yang tinggi kolestrol. Bukan saja tidak sihat, malah takut nanti susah nak turun berat selepas melahirkan nanti.
  • Tenusu : Susu, keju dan yagult yang kaya KALSIUM. Penting ibu hamil ambil kalsium demi pembinaan tulang bayi dalam kandungan tu. Gigi bayi pun insyaAllah tumbuh elok dan cantik ja nanti kalau ibu mengandung mengamalkan kalsium mencukupi sejak dari awal.

Walaupun tak lalu makan, ibu mengandung support la nutrisi diri dengan supplemen sekurang-kurangnya. Bukan saja badan cergas, mood pun gembira dan tenang ja tau. Saya pun wajib ambil sebab masa mengandung anak ketiga-tiga, saya perlu menjaga kedua anak saya yang kebanyakkan masanya seorang diri. Ini kerana, suami saya sering out station.

Alhamdulillah, makanan sihat untuk ibu mengandung banyak membantu saya kekal sihat dan aktif juga melahirkan bayi yang cerdik juga. Saya mengamalkan B Complex, Vitalea, Vitamin C dan Ostematrix ! Supplemen asas ni saya ambil dari mengandung hinggalah sekarang. Lagi best, lepas mengandung, cepat SLIM tau ! Yeahh !!! Jom cergas sama2 !

Ida Khairani
013 488 2382
admin@mysupervitamins.com

Sunday, February 22, 2015

Apa dan Cara Turunkan Tekanan Darah Tinggi Tanpa Ubat

Baru-baru ini ayah mertua saya disahkan ada tekanan darah tinggi. Semasa pulang bercuti saya dapat berjumpa dan beri nasihat padanya. Amazingly berbeza dengan orang lain, beliau sendiri kalau boleh tak nak memilih ubat sebagai rawatan awal. Memandangkan beliau tak pernah sakit dan sihat ja sebelum ni, beliau nak cuba altenatif merawat tekanan darah tinggi tanpa ubat.


Seperti ayah metua saya, penyakit tekanan darah tinggi atau hypertensi ni datang secara diam-diam saja. Kadang-kadang kita rasa sakit kepala dan pening biasa saja.

Orang yang berisiko dapat penyakit tekanan darah tinggi ni adalah :


  • Yang berusia 35 tahun ke atas
  • Suka makanan masin..  Walaupun pepatah melayu mengatakan orang yang berpengalaman tu hebat sebab "Makan lebih garam".. Nampaknya dalam kes sebenar, ia menyebabkan kita jadi golongan berisiko untuk tekanan darah tinggi.
  • Merokok !!! Jeng jeng jeng !!! Ini memang pak mertua saya tegar walaupun dah di usia emas ni dia hisap rokok daun ja.
  • Ambil alkohol
  • Gaya hidup tidak sihat, kurang bersenam dan berpeluh.
  • Kolestrol tinggi. Masakan Malaysia memang banyak minyak dan tinggi kolestrol. Jadi, haruslah berpada-pada okey! Nanti saya share supplemen yang dapat sekat kolestrol masuk dalam usus walaupun kita dah telan banyak kolestrol.

Apa itu tekanan darah tinggi?

Nak tahu pasal tekanan darah tinggi kena tahu bagaimana jantung bekerja. Jantung kita ni bekerja macam sebuah pam. Ada waktu mengecut ada waktu rehat.Sihat jantung inilah yang membolehkan darah yang membawa oksigen mengalir dalam badan dan bantu fungsi badan.

Bila darah melalui saluran darah dan kena dinding arteri tu, tekanan diberikan. Tekanan inilah yang hendak dibaca.  Jadi bacaan tekanan darah ada 2 iaitu semasa jantung mengepam dan semasa rehat. Setiap orang tak sama. Bacaan paras semasa mengepam dipanggil, tekanan sistolik dan semasa rehat adalah tekanan diastolik.  Kadang-kadang bila kita bersukan, jantung mengepam lebih pantas. Jadi bacaan tekanan darah patut diukur ketika kita normal dan tenang.

Kita boleh pi klinik untuk periksa tekanan darah tinggi ni dan boleh juga beli alat sukat dan sukat sendiri di rumah. Alat suka paras tekanan darah tinggi boleh dibeli di kebanyakkan farmasi termasuklah Watson dan Guardian.

Berapa bacaan tekanan darah normal dan tekanan darah tinggi?


KategoriSistolikDiastolik
Normalbawah 120danbawah 80
Pre-hypertensi120 - 139atau80-90
Hypertensi140 dan ke atasatau90 dan ke atas
Hypertensi sistolik160 dan ke atasdanbawah 90

Memandangkan tekanan darah tinggi ni penyakit senyap-senyap, eloklah kita periksa tekanan darah kita sekerap mungkin. Tak perlu ambil darah pun.

Serius tak kalau disahkan kena tekanan darah tinggi.

Sebenarnya, banyak penyakit lebih serius jika kita gagal kawal tekanan darah tinggi kita ke paras normal. Boleh tengok video penerangan lengkap ni & risiko hypertensi.




Antara yang paling ditakuti adalah risiko untuk STROK !

Bagaimana cara nak elak dan turunkan tekanan darah tinggi.

Alhamdulillah, sahabat saya dah berjaya menurunkan tekanan darah tingginya. Bukan beliau ja, ramai lagi dengan cara menukar cara hidup dan mengambil supplemen Shaklee.

Cara untuk menurunkan tekanan darah tinggi tanpa ubat adalah :

- kurangkan pengambilan garam
- berhenti merokok dan pengambilan alkohol / arak
- turunkan berat badan jika obese
- meningkatkan aktiviti fizikal kasi keluar peluh
- kawal stress !
- vitamin Shaklee

Apa vitamin Shaklee yang membantu mengawal tekanan darah dan menurunkan risiko tekanan darah tinggi


1. B Complex : Bantu kawal emosi dan stress. Jadi tekanan darah dapat dikawal. Selalunya bila orang stress dan marah, tekanan darah boleh naik. B Complex bantu kita lebih tenang.

2. Phytocol - ST : Bantu sekat kolestrol dari masuk ke dalam usus dan menambah kolestrol dalam badan.

3. Omega Guard : Sokong peredarah darah, kekalkan tahap triglyserida yang sihat dan kekalkan kesihatan dan fungsi jantung.

4. Garlic : Bantu kawal tekanan darah secara semulajadi.

5. COQ 10 : Bantu kekuatan dan kesihatan jantung.

Ini cerita sahabat saya yang telah mencuba dan berjaya menurunkan paras tekanan darah tinggi dan juga menurunkan berat badannya.


Ubat Darah Tinggi? Apa Laki Ni Buat Untuk Turunkan Tekanan Darah from iReach HD on Vimeo.

Jika anda merokok, saya syorkan anda mengambil Vivix untuk membuang habit itu, membuatkan anda tak selesa merokok seterusnya dan berhenti merokok lebih naturally.

Jangan tunggu sampai serangan kali kedua atau ketiga yang boleh menyebabkan strok atau kematian. Ingatlah anak-anak dan pasangan juga ibu bapa yang masih mengharapkan kita.



Ida Khairani Ahmad
www.mysupervitamins.com
013 488 2382

Thursday, February 19, 2015

Cara Nak Ganti Puasa Bagi Ibu Hamil

Semasa nak berpuasa, kita kena sahur. Tujuannya untuk kekuatan semasa berpuasa nanti. Macam mana kalau masih lagi lapar, penat nak tak bermaya. Apa cerita pula kalau ibu hamil yang ingin berpuasa? Makanan apa yang dapat bantu kita cergas dan kurang lapar semasa berpuasa?


Untuk membantu kita kekal cergas semasa berpuasa, tipsnya adalah

- Minum banyak air kosong semasa berbuka hinggalah waktu sahur.
- Tip : Anda boleh support dengan Performance Drink Shaklee yang membantu mengekalkan bendalir dalam badan seterusnya mengurangkan dahaga.

- Ambil protein supaya kekal kenyang lebih lama. Makan sekurang-kurangnya 1-2 biji kurma sehari.
- Tip : Anda digalakkan minum ESP semasa bersahur supaya membantu anda kenyang lebih lama memandangkan ESP hanya membebaskan glukos secara perlahan di dalam darah.

- Ambil vitamin untuk bantu proses penghadaman makanan
- Tip : Vitalea membantu tindak balas kimia dalam badan dan B Complex membantu menukarkan makanan ke bentuk tenaga menyebabkan kita kekal cergas walaupun tidak makan sepanjang hari semasa berpuasa.

Betulkah vitamin Shaklee dapat membantu untuk ganti puasa ni? Mampukah ibu hamil berpuasa di kala sarat mengandung?


Puasa Tapi Tetap Bertenaga.. from iReach HD on Vimeo.

Walaupun berpuasa, pastikan rutin harian tetap dapat dilakukan seperti biasa. Banyakkan amalan sunat. Berpuasa bukan alasan untuk kita jadi tidak cergas dan banyak tidur. Ambil minuman secukupkan dan amalkan makanan tambahan untuk mengelakan rasa lapar dan penat semasa berpuasa. Namun, ibu hamil yang sangat tidak berupaya untuk berpuasa, Islam membenarkan ibu untuk membuka puasa dan menggantikannya di kemudian hari.


Ida Khairani Ahmad
www.mysupervitamins.com
013 488 2382

Monday, February 16, 2015

Shaklee JB berpindah !

Assalamualaikum. Ini rupa Shaklee
Cawangan Johor yang baru. Lebih luas dan cantik !!! 

Di mana tu? Ini alamatnya..

47-51, Jln Molek 3/20, Taman Molek, JB. Kalau sesat, call la no ni,  07-3507245. Pasti dilayan dengan baik oleh staff Shaklee.

Saya mengalu-ngalukan ahli baru yang berminat menjadi anak didik saya di Johor ni. Bolehlah saya turun lebih kerap ke sana. Singgah Legoland terus.. Huhu.

Jadi, sesiapa yang berminat nak ke branch Shaklee dan mendaftar menjadi ahli Shaklee untuk makan sendiri atau membina perniagaan Shaklee, boleh register ahli dan catatkan ID saya sebagai upline, 846056, Ida Khairani.

Kalau kurang yakin, boleh hubungi saya dahulu untuk bersembang dan saya guide tentang pendaftaran. Pasti anda nak mencuba sesuatu supplemen yang sesuai dengan keadaan dirikan. Itu yang penting, dapatkan konsultasi dari saya duhulu supaya tepat membeli mengikut keadaan diri.


Selamat berkunjung ke cawangan baru Shaklee Johor di Taman Molek ni tanpa sesat-sesat ya. Shaklee, menang membeli, menang memakai. Ingat Shaklee, ingat Ida. 846056. ;)

Ida Khairani
admin@mysupervitamins.com

Promo Ostematrix, Advanced Joint & Vitalea sedang berlangsung sepanjang Februari 2015! Jangan Lepaskan !

Thursday, February 12, 2015

Cara Elak Sembelit Selepas Bersalin

Bagaimana Cara Elak Sembelit Selepas Bersalin ?  

Adalah biasa jika ibu yang bersalin tak membuang air besar selepas satu atau dua hari bersalin. Alhamdulillah, masa melahirkan anak ketiga, hari pertama saya dah membuang air besar tanpa mengalami sembelit langsung walaupun mengalami luka jahitan yang besar.




Sebenarnya satu per lima ibu yang bersalin memang agak trauma nak membuang terutama di tandas hospital sebab tidak selesa dan juga sebab bimbang akan jahitan dan lebam. Jadi, ia normal. Ada juga ibu yang trauma dan serik nak mengandung dan bersalin lagi sebab pengalaman sembelit semasa berpantang. Macam kes testimonial video di bawah ni. Macam mana beliau mengatasinya?



Antara punca dan sebab fizikal sembelit selepas bersalin dan mengapa ibu sukar menggerakkan usus adalah :

  • Progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil. 
  • Sistem pencernaan ibu berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran. 
  • Ubat yang diberi untuk kelegaan sakit semasa proses kelahiran, seperti petidina boleh menyebabkan usus ibu berfungsi dengan lebih lembab dari biasa. 

Kemungkinan SEMBELIT lebih tinggi jika ibu yang bersalin: 

  • melalui kelahiran bayi yang dibantu, seperti forseps atau vacuum.
  • pernah melahirkan anak sebelum ini.
  • mengambil pil zat besi atau ubat antidepresi, yang kedua-dua boleh menyebabkan sembelit.
  • ibu ada menerima jahitan. 

Bagaimana ibu boleh meredakan dan elak sembelit selepas bersalin? 

  • Mula dengan rutin makan dan minum dengan teratur sebaik saja bersalin.
  • Pilih makanan tinggi serat seperti buah-buahan. Oren bagus !
  • Minum banyak air kosong. 
  • Cecair akan bantu najis lebih lembut dan senang untuk dilepaskan sekaligus elak sembelit.
  • Keadaan di hospital sangat keying dengan aircond jadi mudah ibu untuk terhidrat tanpa ibu sedar.
  • Menyusu bayi membuatkan ibu lebih kurang air jadi ibu yang bersalin dan berpantang wajib minum air dengan banyak.

Rahsia Kami Elak Sembelit Selepas Bersalin dengan Lebih Mudah!



 


Ibu Muda Ini Serik Nak Beranak Lagi Sbb Seksa Pantang. Apa Yg Buat Dia Berubah? from iReach HD on Vimeo.


Ya, kami mengamalkan Set Berpantang Shaklee yang sangat membantu memudahkan proses berpantang dan elak sembelit selepas bersalin ! Dalam Set Berpantang terdapat Vitalea, Zink, B Complex, Vitamin C dan tambahan ESP dan Ostematrix sangat membantu meredakan SEMBELIT.

Mengapa Perlu multivitamin 'Vitalea' Selepas Bersalin?



Vitalea dirumus lengkap dengan vitamin dan mineral yang dapat membantu pemulihan dan kecergasan badan. Vitalea membantu menutup kekurangan nutrisi penting dalam diet harian, apa lagi diet ibu semasa berpantang yang sangat limited. Dengan amalan harian Vitalea, faedah yang boleh memberi bonus pada ibu berpantang adalah dapat meningkatkan kesihatan secara menyeluruh, menyokong jangka hayat hati, usus dan mata, meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imun dan memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas. InsyaAllah ibu akan lebih cergas semasa berpantang. Vitalea berbeza dari pil zat besi lain kerana ia lengkap dengan vitamin dan mineral yang membantu keberkesannya. Tak percaya? Kena cuba dulu !

Cara Elak Sembelit Selepas Bersalin dengan Kalsium


Faedah kalsium Ostematrix yang lengkap dengan magnesium dan beberapa mineral penting lain memberi faedah buat ibu berpantang yang mudah kena sembelit. Kalsium membantu regangan muscle supaya lebih fleksibel dan seperti kata testimonial kita, najis terasa lembut. Selain tu, kalsium membantu menghilangkan sakit pinggang dan belakang juga kebas tangan yang kadang-kadang dialami oleh ibu berpantang dan menyusu akibat kekurangan kalsium. Maklumlah ibu menyusu berkongsi sumber kalsium dengan bayi dan badan kita akan memberi keutamaan kalsium untuk penghasilan susu ibu. Kalau tak nak sakit berterusan, nak gigi dan tulang kuat, cepat-cepatlah amalkan kalsium.

Mengapa Ibu Bersalin Perlu Ambil Zink ?





Zink ni murah ja tapi khasiat Zink ni sangat bagus tambah-tambah untuk ibu berpantang. Wajib ambil ! Zink banyak terlibat dalam tindak balas enzim dalam banyak aktiviti badan kita ni. Ikan haruan juga mengandungi tinggi zink dan memang menjadi menu utama mak berpantang demi bantu baik pulih luka-luka selepas bersalin. Selain tu Zink bantu ingatan juga. Kan ka mak-mak lepas bersalin urat banyak putus, ingatan pun makin kurang. :D Zink juga mengurangkan rambut gugur yang sering dialami oleh ibu selepas bersalin.

Bagaimana Vitamin C Membantu Ibu Selepas Bersalin 




Vitamin C adalah anti oksida yang kuat yang ibu bersalin perlukan. Vitamin C membekalkan nutrien yang menyokong kesihatan jantung, tingkatkan imun badan ibu dan bayi yang menyusu badan, keutuhan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan pembuluh darah. Vitamin C membantu meningkatkan penyerapan zat besi dari Vitalea dan mengurangkan risiko anemia dan kurang darah buat ibu berpantang. Pengambilan Vitamin C membantu ibu pulih jika jatuh sakit atau bentan semasa berpantang. Jadi ibu dapat menjaga bayi dengan lebih bertenaga.

Cara B Complex bantu Ibu Selepas Bersalin



Vitamin B yang lengkap dengan 8 jenis vitamin B termasuk asid folik dan biotin ni memang ekslusif. Kalau brand lain mungkin tak lengkap 100% sebab biotin ni mahal tau. Khasiatnya pula bantu ibu berpantang lebih cool, tenang, relax dan tak murung ! Penting tu untuk elak meroyan atau mood swing. Tambah-tambah kalau ibu menyusu. Nak susu meriah, emosi kena stabil dan gembira. B Complex juga bantu beri tenaga kerana menggalakkan metabolisme dengan menukarkan makanan ke bentuk tenaga.

Kenapa Ibu Bersalin Patut Ambil ESP



ESP adalah formula protein yang bantu ibu rasa kenyang dan bertenaga. Ibu berpantang memang mudah penat kerana masih dalam fasa pemulihan jadi sangat perlukan protein rendah indeks glisemiks ini. Yang lebih best, ia menggalakkan pengeluaran susu ibu, mencantikkan kulit dan bantu ibu menyusu untuk lebih cepat turunkan berat.




Sebagai ibu yang masih menyusukan anak yang kini berusia 13 bulan dan fully breastfeeding kesemua anak-anaknya serta memilih berpantang cara moden selepas bersalin, saya memang mengamalkan kesemua vitamin semasa berpantang Shaklee ni. Alhamdulillah sangat mudah, serasi dan berkesan dan yang pasti cara ini berkesan untuk elak sembelit selepas bersalin dengan jayanya !!!

Anak saya pun tak ada masalah semasa saya mengamalkan Shaklee. Orang kata kesan kalau tak jaga pantang, akan nampak di usia tua atau selepas itu.. Sakit urat la, cepat penatlah, susu kuranglah. Alhamdulillah, bagi saya so far so good. Saya tak mengamalkan sebarang jamu semasa berpantang tetapi tetap mengikuti petua berpantang mudah lain dan Alhamdulillah sihat dan cergas hingga kini dan tak sembelit juga kerana walaupun lepas berpantang saya masih meneruskan pemakanan vitamin. Berat pun back to normal. Yippie !!!

Pasti anda pun nakkan anak yang sihat dan diri sendiri kekal cergas sampai bila-bilakan, insyaAllah.


Ida Khairani
www.mysupervitamins.com

Order / Pertanyaan :

Whatapps / SMS : 013 488 2382
Email : admin@mysupervitamins.com
COD : Shah Alam, Bandar Bukit Raja, Setia Alam
Pos ke seluruh Malaysia

Thursday, February 5, 2015

Petua Cergas Semasa Mengandung

Pejam celik pejam celik tak lama lagi kita nak puasa balik dah. Jadi, makin ramailah ibu yang mula berkira-kira nak ganti puasakan. Ada pula tu, belum sempat nak merancang, tiba-tiba kena buatan orang pulak, mengandunglah kiranya tu. Dari hari ke hari bertangguh nak qada puasa sebab nak tunggu hilang morning sickness. Jadi saya kongsikan Petua Cergas Semasa Mengandung ni.

Bagi yg muslim, puasa tak semestinya jadi alasan untuk produktiviti makin jatuh. Betul tak?. Malah, kita patut lebih cergas daripada biasakan? Buktikan kita muslim dan muslimah sejati, puasa ke tak puasa ke kita cergas seperti biasa !!! Off topic, korang ada tengok tak video viral orang Pakistan yang join rancangan realiti Koreo tu. Ha, puasa pun boleh masuk amazing race gitu! Macam tu la kita nak !

Kalau amalkan Petua Cergas Semasa Mengandung ada bonus yand super dooper best lagi. Nak tahu kena tonton video pengakuan ni!

Hah, Siapa2 yg tengah pregnant sekarang ni, cubalah rahsia kami untuk kekal cergas ni. Adakah ni petuanya? Yang sentiasa BERKESAN, SELAMAT & MESRA ALAM.

Saksikan kehebatan dan perkongsian ibu ni yang berjaya kekal cergas semasa mengandung selepas berjaya atasi dilema dan rasa tak mampu pun nak berpuasa.



Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Akak ni 
(video from iReach HD on Vimeo)

Bukan ini sahaja, saya juga nak kongsikan Tip Menangani Keletihan Semasa Hamil dan Petua Cergas Semasa Mengandung, hasil dari amalan ibu- ibu lain. Ibu boleh cuba semua petua ataupun pilih yang mana mampu dan sesuai dengan dengan keadaan diri masing-masing.


  • Tidur 8 jam sehari. Cuba letakkan bantal di bawah kaki dan di celah kaki jika sering alami kejang dan tidur yang tidak selesa. Pokoknya cari posisi yang paling best !
  • Makanan buah dan sayuran contoh yang mudah dan power adalah PISANG untuk beri tenaga.
  • Makan sedikit dan kerap terutama bila nak atasi mabuk laut nak kekalkan tenaga
  • Minum air dengan banyak. Bila rasa mengantuk ja minum air. Kalau perlu berjalan ke peti ais lagi dapat elakkan mengantuk.
  • Minta suami, anak- anak atau upah pembantu untuk buat kerja rumah jika berdiri lama memenatkan anda. Bila lagikan?
  • Minum susu suam @ ambil kalsium atau mandi sebelum tidur membantu sesetengah ibu hamil untuk tidur lebih nyenyak dan pasti mengurangkan letih bila bangun dari tidur kelak.

Ujian ini tak lama. Jangan risau. Semuanya pasti berbaloi dan hilang dengan kelahiran permata hati nanti.


Ida Khairani
013 488 2382

Thursday, January 29, 2015

Rahsia Dari HB Low Terus Naik Sampai Nurse Terkejut

Adakah perkara biasa jika ibu mengandung mengalami lemah, letih lesu, cepat penat, muka pucat, senang pening, cepat mengantuk dan 'weng' atau rasa nak pitam bila bangun cepat dari duduk yang lama.. Walaupun ramai ibu mengandung mengalaminya, mungkin keadaan yang kerap dan berlarutan adalah petanda ibu sedang alami anemia iaitu gejala kurang darah yang mengganggu aktiviti ibu.



Kisah yang sama dialami oleh ibu hamil ini. Mengandung anak pertama, kedua dan ketiga memang asyik kena berleter dengan nurse apabila bacaan HB adalah di bawah paras normal. Dua kali mengandung, dua kali juga bacaan HB tetap rendah. Tiga kali mengandung, masih sama. Semuanya berubah apabila beliau sedar dan mengambil langkah drastik yang belum pernah beliau fikirkan sebelum ini.

Apa Maksud Anemia dan Apa Tanda-tanda Anemia ?


Anemia ni adalah keadaan dimana darah kekurangan protein yang disebut sebagai hemoglobin(Hb). Tugas hemoglobin ini sangat penting bagi tubuh manusia, terutama untuk mengedarkan oksigen dan nutrisi ke seluruh bahagian tubuh. Oleh kerana inilah simptom anemia dirasakan oleh ibu mengandung. Selain dari simptom tadi seperti lemah, letih lesu, cepat penat, muka pucat, senang pening, cepat mengantuk dan 'weng' atau rasa nak pitam bila bangun cepat dari duduk yang lama.. , tanda - tanda hemoglobin rendah ( HB Low ) termasuklah sakit perut, mual, muntah, diarrea, demam dan sembelit .

Kenapa Anemia boleh terjadi pada ibu mengandung dan apa puncanya? Ibu mengandung mengalami kurang darah atau anemia mungkin disebanbkan peyakit, kurang nutrisi, gaya hidup yang kurang sihat, pendarahan atau bleeding.

Kita boleh mengurangkan RISIKO ANEMIA dengan gaya hidup yang sihat, tidur yang cukup, tidak merokok dan jaga pemakanan dan makan dengan teratur.

Fungsi Zat Besi Pada Ibu Mengandung Yang Anemia


Zat Besi merupakan elemen penting yang berguna untuk membantu membentuk sel darah merah. Suplemen zat besi harus diambil jika kadar hemoglobin ibu mengandung terlalu rendah. Macam mana nak tahu? Melalui pemeriksaan berkala di klinik kesihatan lepas kita dah disahkan mengandung.

Berapa dos zat besi yang ibu mengandung perlukan?


Ibu mengandung perlukan 28 mg zat besi. Dalam 1 tablet Vitalae ada 9 mg zat besi. Jika kita mengalami tanda-tanda anemia dan nak up dos zat besi, jangan dulu. Minta nasihat dari doktor dulu. Ini kerana kelebihan zat besi boleh mengakibatkan kesan sampingan lain.

Oh ya.. Saya nak kongsikan cerita ibu yang berjaya mendapat bacaan hb normal untuk ibu mengandung sampai nurse pun terkejut!. Kenapa terkejut sangat? Sebab sepanjang mengandung, beliau tak pernah berjaya mendapat bacaan HB normal..

Berapa Bacaan HB Normal ni?


Paras hb seseorang dikira dalam unit g/dL (gram per deciliter). Paras normal hemoglobin bagi wanita adalah di antara 11.5 - 16.5g/dL manakala lelaki adalah 12.5 - 18.5g/dL. Untuk ibu mengandung, bacaan hb yang normal ialah pada julat : 11-12 g/dl (gram per deciliter).

Testimonial HB Naik Selepas Amalkan Shaklee Sampai Nurse Terkejut !



Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.


Selain dari vitamin ibu mengandung yang sangat mudah diamalkan dan terbukti berkesan, ibu mengandung yang rajin boleh juga menikmati makanan yang kaya zat besi sebagai usaha untuk meningkatkan hemoglobin dan menurunkan risiko anemia.


Makanan untuk meningkatkan hemoglobin – mencegah dan mengatasi kurang darah (anemia)


Hemoglobin akan terbentuk dalam tubuh ketika kita makan-makanan yang kaya hemoglobin. Berikut ini tentang sumber makanan yang menyediakan semua elemen yang diperlukan untuk pembentukan hemoglobin .

1 . Makanan Laut :

Seafood adalah makanan sumber hemoglobin. Berbagai jenis makanan laut seperti tuna, kerang, siput lele, salmon, tiram dan sardin merupakan sumber hemoglobin yang baik.

2 . Daging :

Daging adalah sumber makanan paling kaya hemoglobin. Daging juga mengandung vitamin B – 12, yang juga berguna untuk membantu menjaga paras zat besi yang normal dalam tubuh. Daging merah adalah sumber hemoglobin terbaik.

3 . Telur :

Kuning telur merupakan sumber yang juga sangat kaya hemoglobin. Kuning telur kaya zat besi yang membantu tubuh penghasilan hemoglobin.

4 . Produk Susu :

Produk susu seperti susu, dadih dan keju juga merupakan sumber hemoglobin yang baik.

5 . Kacang-kacangan :

Kacang-kacangan seperti kacang buncis, kacang tanah atau kacang hijau mengandungi jumlah zat besi yang baik. Labu dan biji labu juga dapat membantu untuk meningkatkan paras hemoglobin dalam darah .

6 . Sayuran :

Sayuran seperti bit dan bayam, yang banyak tersedia di pasar sangat membantu dalam pembentukan hemoglobin. Hal ini membantu untuk meningkatkan jumlah sel darah merah.

7 . Buah :

Buah-buahan juga merupakan sumber terbesar dari zat besi. Buah juga banyak mengandung antioksidan, vitamin, dan mineral, yang sangat penting bagi tubuh manusia . Buah yang kaya akan zat besi adalah kismis, anggur, tomata, epal, pisang, jeruk, strawberi .

8 . Rempah-rempah :

Rempah-rempah seperti thyme, jintan, oregano, kunyit, kayu manis merupakan sumber yang kaya zat besi. Oleh karena itu, jangan lupa untuk menyertakan rempah-rempah ini ke dalam diet Anda.

9 . Biji-bijian :

Biji-bijian seperti , tepung terigu, beras, beras merah, cereal dan roti juga merupakan sumber zat besi. Seluruh biji-bijian juga merupakan sumber serat terbaik.

10 . Buah kering :

Buah yang dikeringkan seperti aprikot, plum, kurma dan kismis adalah juga merupakan sumber hemoglobin. Kandungan zat besi yang tinggi dalam buah kering akan membantu dalam membentuk pigmen merah dalam darah.

11 . Coklat :

Berita baik bagi penggemar cokla. Coklat yang mengandungi 60% koko juga dapat meningkatkan kadar hemoglobin. Dark cocolate adalah coklat terbaik bagi kesihatan, kerana mengandungi 65% koko.

Fakta zat besi:


  • Zat besi juga membantu untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh. 
  • Wanita memerlukan zat besi lebih sedikit daripada laki-laki . 
  • Wanita yang berusia antara 14-18 harus mengamalkan sekurang-kurangnya 15 mg zat besi setiap hari. 
  • Mengambil makanan yang kaya zat besi sangat penting semasa menstruasi/period dan kehamilan. 
  • Tanda kekurangan zat besi termasuk cepat penat, lemah, sesak nafas, pening, mudah marah dan sakit kepala, tangan dan kaki merasa sejuk, kulit pucat, kuku rapuh, degupan jantung yang tinggi, serta kurang nafsu makan.


Perhatian :


Zat besi terutama sangat diperlukan tubuh dalam membentuk hemoglobin. Namun elakkan mengambil supplemen zat besi yang terlalu banyak. Upper toleransi atau mad makzima pengambilan zat besi adalah 45mg sehari. Kesan samping kebanyakan suplemen zat besi dapat menyebabkan gangguan perut, mual, muntah , cirit birit, demam dan sembelit.

Untuk itu sebaiknya ambil suplemen zat besi yang selamat, terjamin dan terbukti berkesan seperti Vitalea Shaklee di dalam Set Mengandung kami.


Ida Khairani
www.mysupervitamins.com

Order / Pertanyaan :
Whatapps / SMS : 013 488 2382
Email : admin@mysupervitamins.com
COD : Shah Alam, Bandar Bukit Raja, Setia Alam
Pos seluruh Malaysia

Fully breastfeed tapi anak tetap jatuh sakit?

Fakta 1: Susu ibu mengandungi lebih daripada 300 nutrien yang sebahagiannya masih belum dapat dikenalpasti oleh para saintis.

Fakta 2: Susu ibu mengandungi antibodi, antiviral, enzim dan protein yang takkan pernah boleh ditiru oleh mana-mana susu yang wujud dalam dunia ini.

Hebatkan susu ibu anugerah Allah ni. Jadi pada yang tak berapa sure nak breastfeed anak ka tak, tak perlu teragak-agak lagi. Berikanlah yang terbaik untuk zuriat kita itu.
Tapi kenapa ada sesetengah baby yang minum susu ibu tapi masih kerap demam? Ada beberapa ibu yang mengadu anaknya masih kerap demam walhal fully breastfeed......kami ni pun bukannya doktor nak komen bab2 ni... apa kata kita baca pengalaman seorang ibu ni (saya petik dari blog genkimomma.com)

"......Lepas pantang dan mula masuk kerja, sebagai ibu baru yang menyusukan anak sepenuhnya, saya banyak membaca di internet. Saya suka singgah di blog-blog ibu menyusu, membaca pengalaman di samping menimba ilmu dan mendapat motivasi bila tengok stok susu diorang yang penuh freezer. Secara tak sengaja aktiviti lompat blog saya tu memperkenalkan saya dengan GenkiMomma. Membaca pengalaman Kak Arnie sendiri, saya tertarik mencuba supplement Shaklee. Kebetulan pulak masa tu anak saya kerap sangat sakit. Kejap selsema, batuk, demam dah la tu bergilir-gilir pulak dengan uminya ni. Asyik ulang wad kecemasan Hospital Serdang je. Saya mulakan dengan trial pack, bila kesannya nampak pada jumlah pengeluaran susu dan kepekatan susu, saya teruskan membeli full pack dengan Kak Arnie. 

Mula-mula saya beli sikit, lama-lama secara tak sedar saya dah order macam-macam supplement keluaran Shaklee. Antara yang saya ambil ialah Vit C, Alfalfa, Ostematrix, Lecithin, ESP, Fiber, Vita-Lea. Merasai sendiri kebaikannya, saya kongsikan dengan kawan-kawan yang mengalami masalah dalaman kewanitaan, macam senggugut, keputihan, haid tak teratur. 2,3 orang kawan saya dah ulang beli dan ada yang dah kongsikan dengan kawan-kawan mereka pula. Alhamdulillah.Bagi diri saya sendiri, Vit C dan B-Complex banyak membantu saya dan anak dalam proses pemulihan daripada demam dan pertahanan badan. Masa saya dan anak kerap demam awal 2010 dulu, saya akan mengalami masalah hidung berdarah. Bukan darah yang mengalir, tapi darah sekitar dalam lubang hidung. Atas cadangan Kak Arnie, saya ambil ESP. 

Kemudian, anak saya pula dikesan mengalami anemia dan perlu makan supplement Asid Folic, Iron serta Multivitamin yang dibekalkan oleh pihak hospital. Tapi faham-faham sajalah macam mana seksanya nak bagi anak kecil makan ubat,kan. Kena bagi setiap hari pulak tu, dan sampai 2,3 jenis supplement. Jadi, saya ambil langkah lain yang kurang sikit tekanannya dengan cara saya sendiri mengambil Vita-Lea dengan harapan khasiatnya dapat disalurkan melalui susu badan saya. Alhamdulillah ujian darah kali kedua anak saya dah ok, walaupun saya tak pernah sekali pun bagi dia asid folik dan jarang sangat bagi Iron yang pihak hospital bekalkan tu. 

Cuma multivitamin saja pengasuh anak saya bagi setiap hari sebab manis, anak saya suka. Alhamdulillah, musim demam, selsema, batuk bergilir-gilir tu berakhir juga sekitar April 2010 selepas 4 bulan kami mengharunginya dengan penuh tekanan. Maklum sajalah budak kecik sakit, umi dialah yang tak dapat tidur. Kalau demam, anak saya mesti kena ulser tekak dan taknak minum susu. Saya masa tu tengah sibuk sangat dengan penulisan tesis, sampai kena tegur jugalah dengan penyelia sebab kerap sangat sakit. ~~Pn Maia.

Bertuah sungguh kerana Pn Maia telah menemui penyelesaian berkat kesungguhan dan keikhlasannya mencuba supplement Shaklee demi anaknya. Dia pun dpt khasiatnya jgk. Jadi, tak salah kalau anda juga mencuba. Mudah mudahan masalah anda juga berjaya menemui penamatnya.



Credit to cery n genkimommi.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...